tirsdag den 24. november 2015

Mig før dig

Mig før dig af Jojo Moyes
Udgivet: 30.07.2013
Genre: Social realisme
Sider: 438
Forlag: Cicero
Antal stjerner: *****
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Dansk
Handling: Lou Clark er ikke den ordinære 26-årige type. Hun er hjemmeboende, går i vildt farverigt tøj og arbejder samtidigt på caféen The Buttered Bun. Ægte kærlighed er ikke en af beskrivelserne for sportsfreaken og kæresten Patrick. Hun bliver dog fyret og må ud på arbejdsmarkedet, hvilket ikke er en snild sag. I sidste ende kommer Lou dog til at være hjemmehjælper for Will Traynor. Han er som 35-årig lam i det meste af kroppen. Det er en stor omvæltning, når man går fra at have besteget Kilimanjaro. Lous jobbeskrivelse indebærer, hun skal gøre sit bedste for sikre, Will ikke vil begå selvmord.
Skrivning: Historien er spækket med kærlighed (også eksempelvis søskendekærlighed) og sarkasme. Det gør læseoplevelsen så dejlig! Konstant bliver der forklaret, hvad der sker, og hvad Lous holdning er til det. Et eksempel kan være: ''Jeg kunne ikke se hans mund, men han fik smilerynker ved øjnene. Jeg ville gerne have, de skulle blive ved med at være sådan.''
Mine tanker mens jeg læste bogen: Jeg elsker virkelig karakterne i bogen! De er (næsten) alle ekstremt elskværdige på hver deres måde! Man føler en stærk empati for specielt Will, og jeg elsker, når bøger giver mig den oplevelse. Klasseforskel spiller også en rolle, og det giver bogen lidt ekstra. 
Min holdning: Man kommer virkelig til at tænke over livets værdier. Trods jeg ikke har den fjerneste anelse om, hvordan det føltes at være lam, men er jeg, man altid kan gøre sig en vag forestilling. Trods Wills smerter og mangler smiler han stadig (dog ikke så meget). Jeg synes, bogen er så god! 
Bemærkninger: Mig før dig kommer i biografen i 2016. Jojo Moyes deltog faktisk til Bogforum 2014 i Bellacenteret, men jeg fik dsv. ikke en autograf.
Den skal læses!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar