onsdag den 11. november 2015

Lad mig gå

Lad mig gå af Helga Schneider
Udgivet: 2005
Genre: Nonfiktion
Sider: 138
Forlag: Mønstergården
Antal stjerner: ***
Originalsprog: Tysk
Sprog: Dansk
Handling: Helga blev som 4-årig forladt af sin mor Trudi, der bliver fangevogter i Waffen SS. 60 år efter kommer Helga til plejehjemmet, hvor Trudi er for at få svar. Hun vil høre om sin mors oplevelser som ansat i koncentrationslejeren Auschwitz-Birkenau. Vigtigst af alt vil hun vide, hvorfor Traudi forlod familien. For uanset hvad Helga gør kan hun ikke stoppe sit hjerte fra at indeholde en smule kærlighed blandt hadet til sin mor.
Skrivning: Bogen er meget detaljeret, hvilket er godt! Sproget i sig selv fanger mig dog ikke.
Mine tanker mens jeg læste bogen: Følelser, moral og etik spiller en stor rolle, da Helga konstant er i tvivl om, hvordan hun skal reagere i forhold til sin mor, hun ikke kender.
Min holdning: Jeg læser normalt ikke nonfiktion, men valgte alligevel at vælge den pga. man får en bedre indsigt i hvordan 2. verdenskrig påvirkede nazisterne og deres familier. Det bedste ved bogen er, man virkelig føler med Helga i hendes higen efter svar. 
Den anbefales

Ingen kommentarer:

Send en kommentar