Viser opslag med etiketten fjendskab. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten fjendskab. Vis alle opslag

lørdag den 5. marts 2016

Twilight the Graphic Novel

Twilight the Graphic Novel af Stephenie Meyer og Young Kim
Udgivet: 24.01.2012
Genre: Fantasy
Sider: 224
Forlag: Yen Pr
Antal stjerner**
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Dansk
Handling: Isabella Swan flytter til byen Forks for at bo hjemme hos hendes far. Byen er kedelig grå og kold, men på den lokale skole møder hun Edward, som hun øjeblikkeligt finder fængslende. Trods Edwards fortæller hende, hun er i fare, da han er en vampyr, så vælger hun alligevel at sætte sin lid til ham. De forelsker sig hovedkulds i hinanden. Farene lurer dog rundt om hjørnet, og det er starten på denne fantastiske serie Twilight.  
Skrivning: Karaktererne er ikke så veldetaljerede, som de burde være. En stor del af teksten fra den originale bog mangler, så det er kun de mest centrale handlinger, der er bragt til live i denne bog. Historien ville ikke give så meget mening for mig, hvis jeg ikke havde læst den originale bog først.
Tegningerne: Tegneren har illustreret sin egen fortolkning af personernes udseende, hvilket også pådutter læseren en ny måde at tænke på. Størstedelen af bogen er i sort/hvid, men ind imellem kommer der nogle enkelte farver såsom rød på blodpletter. Det skaber en god kontrast, jeg personligt er vild med. Dialogen er ikke overvældende, og man får også centrale dele af Bellas tanker at se. Det giver historien lidt dybde, som jeg føler, der er meget mangelfuld i denne version. Bogen og forholdene mellem personerne i bogen virker overfladisk, fordi denne bog er så forenklet.
Mine tanker mens jeg læste bogen: Forholdet mellem Isabella og Jakob kunne markeres yderligere, og samtidigt kunne rivaliseringen og traktaten mellem ulvene og vampyrene forklares bedre. 
Min holdning:Man får ikke alle de bedste detaljer med, og jeg føler der en gang i mellem bliver sprunget meget i scenerne. Det giver én en følelse af magtesløshed, for dette kan være en meget smuk fortælling.
Bemærkninger: Dette er en del af en tegneserie også kendt som en grafisk novelle, der tager handlingen i de originale Twilight-bøger.
Forfatteren Stephenie Meyer har for nyligt skrevet Liv og død, som er en genfortælling af den originale Twilight-historie, men dog med omvendte kønsroller. Bogen er skrevet i anledningen af Twilights 10-års jubilæum, men også for at modbevise at Bella er underdanig pga. hendes køn.
Den originale bog skal læses først, hvis denne grafiske novelle skal nydes!

fredag den 25. december 2015

Magnus Chase - The Sword of Summer

Magnus Chase - The Sword of Summer af Rick Riordan
Udgivet: 06.10.2015
Genre: Fantastisk eventyrsroman baseret på den nordiske mytologi
Sider: 497
Forlag: Disney Hyperion
Antal stjerner: ****
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Engelsk
Handling: Magnus Chase tror, han er en helt ordinær forældre- og hjemløs, som udelukkende skal fokusere på at fylde sin mave med mad. For to år siden blev hans mor dræbt, og siden da har Magnus boet på gaden i Boston. Morens død var usædvanlig. Hun blev dræbt af ulve. Magnus' far er ukendt, indtil Onkel Randolph opsøger Magnus og indvier ham i hans skæbne: Hans far er en nordisk gud, og Magnus skal derfor hente sin regelmæssige arv: The Sword of Summer.
Skrivning: Titlerne på kapitlerne er så morsomme! Et eksempel er: We Are Falafel-Jacked by an Eagle. Det bedste ved denne bog er dog de nordiske guder! De har nemlig så meget karakter! Jeg lagde selv meget mærke til havguden Ran, som originalt i den nordiske mytologi fanger sømænd på havet og sørger for, at de drukner. I bogen fremstår hun til gengæld som en sindssyg posedame, der samler på alt, hvad der samles kan. Forfatteren overdriver vildt meget med de enkelte guder, og det skaber den bedste stemning, der virkelig fanger én.
Mine tanker mens jeg læste bogen: Magnus minder ufattelig meget om Percy Jackson! Jeg er vild med begge bøger, men jeg synes, karaktererne ligner hinanden alt for meget. Det ødelægger ifølge mig lidt The Sword of Summer, fordi bogen er fortræffelig, hvis man ikke sammenligner den med Percy Jackson.
Min holdning: Jeg elsker Rick Riordans bøger, fordi de bare har alle elementer såsom humor, fantasy og historiske guder. Det er så fedt, man lærer om de forskellige guder ved at læse en fantastisk god bog!
Bemærkninger: Før jeg læste bogen kaldte jeg hovedpersonen Magnus Bane (fra Cassandra Clares serier: The Infernal Devices, The Mortal Instruments og The Bane Chronicles). Det var helt ubevidst og yderst forvirrende for min omgangskreds, men ikke tilfældigt! Rick Riordan skriver på en af de første sider: ''To Cassandra Clare. Thanks for letting me share the excellent name Magnus.'' WOW! To af mine tre yndlingsforfattere har kommunikeret med hinanden, og de er muligvis venner! Magnus betyder på engelsk great, som man på dansk kan oversætte til mægtig.
Den kan helt klart anbefales, hvis interesserer dig for mytologi!

tirsdag den 15. december 2015

Rød som blod

Rød som blod af Salla Simukka
Udgivet: 30.09.2014
Genre: Thriller
Sider: 263
Forlag: Gyldendal
Antal stjerner: *****
Originalsprog: Finsk
Sprog: Dansk
Handling: I den kolde vinter finder 17-årige Lumikki pludselig en ganske tilfældig dag blodstænkede pengesedler med en værdi af 30.000 euro i skolens mørkekammer. Lumikki bor alene, går alene og foretrækker at være alene, men det ændres i takt med at flere mysterier dukker op i forbindelse med pengene.
Skrivning: Bogen har de mest fabelagtige beskrivelser, som gør, at du slubrer bogen i dag. Man kan forestille sig hvert eneste sted, Lumikki er, og sansebeskrivelserne er virkelig ubeskrivelige. Hver gang handlingen skifter til en anden dag, så er der en helt sort side, der fortæller hvilken dato, fortællingen nu foregår i. 
Mine tanker mens jeg læste bogen: Lumikki kender en masse tricks, der gør hende i stand til at overleve ''prøvelserne,'' hun bliver udsat for. Det er virkelig nice, fordi man lærer noget, mens man læser bogen! Samtidigt vidner det også om hendes mørke barndom. Rød som blod fortælles i tredje person, og det gør man får et bedre overblik, men samtidigt forsøger man at løse mysterierne sammen med Lumikki, hvilket måske er sværere, end man først troede.
Min holdning: Dette er en af de første thrillere, jeg har læst, men det vil bestemt ikke være den sidste, hvis der findes andre som denne! 
Sammenligning: Den er en meget bedre version af Dig og mig ved daggry. I denne gudeskønne bog er hovedpersonen dog den selvstændige og handlekraftige.
Bemærkninger: Lumikki betyder på finsk Snehvide. Derfor synes jeg, det er vildt gennemført, titlerne på bøgerne i trilogien også er fra fortællingen om Snehvide.
Den SKAL læses!

mandag den 14. december 2015

Soulfinders - Sky

Soulfinders - Sky af Joss Stirling
Udgivet: 14.09.2012
Genre: Fantasy
Sider: 328
Forlag: Høst & Søn
Antal stjerner***
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Dansk
Handling: Englænderen Sky Bright flytter med sine adoptivforældre til USA. Siden hun var helt lille har hun kunnet se folks aura, dog prøver hun ihærdigt at undertrykke det. På hendes nye skole går Zed Benedict. Han er hendes soulmate, og de er begge savanter, men kun Zed er klar over det. Sky har dog en meget mørk fortid, der får betydning for dem i deres kommende dramatiske fremtid. 
Skrivning: Der er virkelig meget dialog i bogen, som gør der sker en masse, og man møder en masse interessante karakterer. Jeg ville dog ønske, Sky kunne være mere reflekterende, og at der ikke ville være så meget kommunikation. Nogle dybere beskrivelser ville også pryde bogen.
Mine tanker mens jeg læste bogen: Jeg er vild med, Sky har nogle problemer i fortiden, der påvirker hendes valg og holdninger, hvilket man tydeligt bemærker. Zed er bare den ideelle badboy! Han er passende mystisk, sød og loyal til at være et godt match til Sky.
Min holdning: Bogen er bestemt ikke dårlig. Bogen er spændende og havde et interessant plot, men den fanger mig bare ikke 100%. Nogle af hændelserne er lidt for ekstreme. Det virkede som om Joss Stirling konstant tog det vildeste mulige udfald og gjorde det til denne bog. Hele bogen virker meget ''flad,'' men historien er uden tvivl rigtig sød!
Bemærkninger: Historien minder utroligt meget om Evermore. Der er soulmates,badboys, paranomaltiet og særlige evner.
Jeg synes, omslaget er unikt med de mange små finurlige blade, som omkranser titlen virkelig flot.
Den hverken anbefales eller ikke anbefales

Jeg kunne ikke undlade at dekorere billedet med et par julestjerner!
Forhåbentlig har I alle en god december!
- Thereza

mandag den 7. december 2015

Jernprøven

Jernprøven - Magisterium af Cassandra Clare og Holly Black
Udgivet: 15.11.2014
Genre: Fantasy
Sider: 313
Forlag: Alvilda
Antal stjerner***
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Dansk
Handling: Callum Hunt er ikke en ordinær dreng. Han har muligheden for at blive undervist på et Magisterium, så han kan blive oplært til at have kontrol over magi. Hans far er dog meget imod skolen og dens værdier. Cal gør derfor alt for at dumpe optagelsestesten. Han består dog med virtuositet. Det er begyndelsen på en rejse med venner, magi og onde kræfter.
Skrivning: Jernprøven indeholder en masse fantastiske beskrivelser, der gør bogen legende let at komme igennem. For at være bundærlig føler jeg bogen er til en målgruppe der er væsentligt yngre end mig selv (dog har jeg tænkt mig at fortsætte med at læse serien). Fx er Callum er lidt sarkastisk, men slet ikke nok til at man bør spille på det!
Mine tanker mens jeg læste bogen: Super godt at hovedpersonen ikke er den flotteste eller bedste til alt. Det er meget humoristisk at følge Call igennem hans udvikling. Jeg er også vild med de åndelige elementer, der spiller en stor rolle i Jernprøven.
Min holdning: Denne bog er en ikke en af de bedste, men den kommer rundt om nogle gode emner såsom gruppepres, familieproblemer, savn og død.
Bemærkninger: Jeg er ikke vild med illustrationerne, der er i bogen. Bøger skal ifølge mig helst være foruden nogle former billeder. Det gør nemlig, jeg kan forestille mig præcis den verden, jeg vil have handlingen til at foregå i. 
Det er muligt jeg modsiger mig selv ved at skrive dette, men jeg mener Callum burde være i midten på forsiden, da han er hovedpersonen. 
Den anbefales ikke

lørdag den 28. november 2015

Kvinden i buret


Kvinden i buret - Afdeling Q af Jussi Adler-Olsen
Udgivet: 30.09.2013
Genre: Krimithriller
Sider: 378
Forlag: Politiken
Antal stjerner: **
Originalsprog: Dansk
Sprog: Dansk
Handling: Politikeren Merete Lynggaard forsvinder pludselig en tilfældig dag. Hendes talebesværede og handicappede bror er mistænkt i sagen, men sagen lukkes uden resultat. 
Da vicekriminalkommissær Carl Mørck med sin assistent Assad i den nye Afdeling Q kommer der straks nye spor frem til overfladen. Merete er nemlig ikke død. Hun er Kvinden i buret.
Skrivning: Bogen er ikke egnet til at læse lige før sengetid. Jeg blev direkte utilpas af bogen, hvilket ikke nødvendigvis er en dårlig ting, da det betyder, bogen har et levende sprog. Beskrivelserne i bogen er fantastiske!

Mine tanker mens jeg læste bogen: Jeg spurgte ofte mig selv: ''Hvem var det nu lige det var?'' Bipersonerne var så svære at holde styr på. Jeg havde det muligvis på den måde, fordi jeg ikke er vant til genren.
Min holdning: Bogen er ikke dårlig. Den interesserer mig bare ikke. Hver gang Carl Mørck var fortælleren, så talte jeg siderne indtil, Merete igen kom på banen. Jeg synes, bogen var for langtrukken, og at den hovedskyldige var for forudsigelig.
Bemærkninger
Filmen er dog vidunderlig realistisk! Man sidder på kanten af sofaen i ren og skær spænding gennem det meste af filmen. 
Billedet til venstre er signeringen fra Jussi, han skrev til mig i bogen til Bogforum 2014.
Den anbefales ikke

torsdag den 12. november 2015

Percy Jackson - And the Lightning Thief

Percy Jackson - And the Lightning Thief af Rick Riordan
Udgivet: Juni 2005
Genre: Fantastisk eventyrsroman baseret på den græske mytologi
Sider: 374
Forlag: Puffin Books
Antal stjerner: *****
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Engelsk
Handling: Pludselig er monstre ude efter 12-årige Percy, der ellers troede han levede i en helt normal verden.  Han ankommer til Camp Half Blood, der huser unge, som alle har det til fælles, at de har en gud som forælder. Guden Zeus tror, Percy har stjålet Zeus' lyn, så Percy får til opgave at finde den. På sit eventyr medbringer han vennerne Annabeth og Groover, der henholdsvis er Athenas datter og en satyr. På deres vej møder de bl.a. Medusa, hævngudinderne, Ares og Hades.
Skrivning: Noget af det bedste ved bogen er måden, hvorpå den er skrevet! Alt er detaljeret og spiller godt sammen. Percy fortæller historien til en, som giver én en fornemmelse af, at man er en del af selve historien.
Mine tanker mens jeg læste bogen: Ham Percy er da godt nok en sarkastisk lille gut! Bogen er legende let at komme igennem pga. hans sjove kommentarer og de vilde scener. Han tænker meget over alting og ADHD og ordblindhed som følge.
Min holdning: Denne bog er en af de bedste, jeg nogensinde har læst. Man lærer en masse om græsk mytologi og får et bedre indblik i de forskellige guders roller og væremåde.
Den SKAL læses!

onsdag den 11. november 2015

Lad mig gå

Lad mig gå af Helga Schneider
Udgivet: 2005
Genre: Nonfiktion
Sider: 138
Forlag: Mønstergården
Antal stjerner: ***
Originalsprog: Tysk
Sprog: Dansk
Handling: Helga blev som 4-årig forladt af sin mor Trudi, der bliver fangevogter i Waffen SS. 60 år efter kommer Helga til plejehjemmet, hvor Trudi er for at få svar. Hun vil høre om sin mors oplevelser som ansat i koncentrationslejeren Auschwitz-Birkenau. Vigtigst af alt vil hun vide, hvorfor Traudi forlod familien. For uanset hvad Helga gør kan hun ikke stoppe sit hjerte fra at indeholde en smule kærlighed blandt hadet til sin mor.
Skrivning: Bogen er meget detaljeret, hvilket er godt! Sproget i sig selv fanger mig dog ikke.
Mine tanker mens jeg læste bogen: Følelser, moral og etik spiller en stor rolle, da Helga konstant er i tvivl om, hvordan hun skal reagere i forhold til sin mor, hun ikke kender.
Min holdning: Jeg læser normalt ikke nonfiktion, men valgte alligevel at vælge den pga. man får en bedre indsigt i hvordan 2. verdenskrig påvirkede nazisterne og deres familier. Det bedste ved bogen er, man virkelig føler med Helga i hendes higen efter svar. 
Den anbefales

mandag den 9. november 2015

The Maze Runner

The Maze Runner af James Dashner
Udgivet: 06.10.2009
Genre: Dystopisk science fiction
Sider: 371
Forlag: Chicken House
Antal stjerner: ****
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Engelsk
Handling: Thomas befinder sig pludseligt i midten af en labyrint sammen med andre drenge. Ingen ved hvorfor de er der, og hvem de er, men de ved, de vil væk derfra. De vil ud af labyrinten. Hver dag ændres labyrinten lidt, og det er løbernes job at finde en udvej. Thomas bliver løber, men at være en løber er ikke uden tab…
Skrivning: Ofte kan man gætte sig lidt frem til, hvad der vil ske, men alligevel formår forfatteren at komme med en del plot twists, der virkelig fanger én. Slutningen er virkelig fed og leder op til flere bøger! Bogen er skrevet i et meget detaljeret og flydende sprog, der gør den nem at læse.
Mine tanker mens jeg læste bogen: Man følger med i alle Thomas' tanker og refleksioner, som gør, man føler, man kender ham. Der er mange stærke følelser, man kan perspektivere til nutidens liv.
Min holdning: The Maze Runner er vildt god, men jeg savner lidt romantik, der kan pifte bogen op. Bogen føltes nærmest kun som en god prolog, da man først i slutningen begynder at forstå hvilket univers, Thomas er havnet i.
Den anbefales helt klart!