Viser opslag med etiketten YA. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten YA. Vis alle opslag

lørdag den 5. marts 2016

Twilight the Graphic Novel

Twilight the Graphic Novel af Stephenie Meyer og Young Kim
Udgivet: 24.01.2012
Genre: Fantasy
Sider: 224
Forlag: Yen Pr
Antal stjerner**
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Dansk
Handling: Isabella Swan flytter til byen Forks for at bo hjemme hos hendes far. Byen er kedelig grå og kold, men på den lokale skole møder hun Edward, som hun øjeblikkeligt finder fængslende. Trods Edwards fortæller hende, hun er i fare, da han er en vampyr, så vælger hun alligevel at sætte sin lid til ham. De forelsker sig hovedkulds i hinanden. Farene lurer dog rundt om hjørnet, og det er starten på denne fantastiske serie Twilight.  
Skrivning: Karaktererne er ikke så veldetaljerede, som de burde være. En stor del af teksten fra den originale bog mangler, så det er kun de mest centrale handlinger, der er bragt til live i denne bog. Historien ville ikke give så meget mening for mig, hvis jeg ikke havde læst den originale bog først.
Tegningerne: Tegneren har illustreret sin egen fortolkning af personernes udseende, hvilket også pådutter læseren en ny måde at tænke på. Størstedelen af bogen er i sort/hvid, men ind imellem kommer der nogle enkelte farver såsom rød på blodpletter. Det skaber en god kontrast, jeg personligt er vild med. Dialogen er ikke overvældende, og man får også centrale dele af Bellas tanker at se. Det giver historien lidt dybde, som jeg føler, der er meget mangelfuld i denne version. Bogen og forholdene mellem personerne i bogen virker overfladisk, fordi denne bog er så forenklet.
Mine tanker mens jeg læste bogen: Forholdet mellem Isabella og Jakob kunne markeres yderligere, og samtidigt kunne rivaliseringen og traktaten mellem ulvene og vampyrene forklares bedre. 
Min holdning:Man får ikke alle de bedste detaljer med, og jeg føler der en gang i mellem bliver sprunget meget i scenerne. Det giver én en følelse af magtesløshed, for dette kan være en meget smuk fortælling.
Bemærkninger: Dette er en del af en tegneserie også kendt som en grafisk novelle, der tager handlingen i de originale Twilight-bøger.
Forfatteren Stephenie Meyer har for nyligt skrevet Liv og død, som er en genfortælling af den originale Twilight-historie, men dog med omvendte kønsroller. Bogen er skrevet i anledningen af Twilights 10-års jubilæum, men også for at modbevise at Bella er underdanig pga. hendes køn.
Den originale bog skal læses først, hvis denne grafiske novelle skal nydes!

søndag den 31. januar 2016

Hver dag

Hver dag af David Levithan
Udgivet: 29.08.2013
Genre: Social realisme
Sider: 438
Forlag: Gyldendal
Antal stjerner: *****
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Dansk
Handling: Teenageren A vågner i en ny krop hvert eneste dag. Sådan har det altid været. A kan aldrig være forberedt på hvis krop, han vågner op i. Han kan dermed gå fra at være en pige den ene dag til at være en dreng den følgende dag. A er biologisk set hverken en pige eller en dreng, da han ikke har sin egen krop, men han tænker på sig selv som en dreng. For at holde sig ude af problemer, har A følgende regler: Knyt dig ikke til nogen, gør dig ikke bemærket, bland dig ikke i noget. Regelsættet har været årsagen til, A har kunnet gå ubemærket hen i så mange år. En dag A havner i Justins krop og møder hans henrivende kæreste Rhiannon, da ønsker A ikke at gemme sig længere.
Skrivning: David Levithan har haft fat i det helt store ordforråd i denne bog, som har nogle formidable overvejelser. Et eksempel er: ''Selvoprettelse er ikke umagen værd, hvis man ikke kan leve med det selv, man opretholder.'' Dette citat er én af de smukkeste, jeg har fundet gennem hele denne roman, der har tonsvis af filosofiske tanker. Kapitlerne i bogen bliver adskilt efter dage fx dag 6000, som giver en fed fornemmelse af en udvikling.
Mine tanker mens jeg læste bogen: Personligt har jeg fået et helt andet indblik på biseksuelles tankegang. Når jeg skriver dette, mener jeg ikke, jeg fandt det forkert før, men nu har jeg bare fået en bedre forståelse for seksualiteten. Rhiannon møder A i forskellige kroppe, der både tilhører piger, drenge, tykke som tynde, hvilket virkelig fremhæver menneskers overfladiskhed og fordomme. Ubevidst tror jeg måske også, at jeg ville reageret på samme måde. Disse tanker havde jeg også, da jeg læste Wonder. Jeg elsker at læse disse bøger, da jeg lærer meget om mig selv, imens jeg får en dejlig historie formidlet. Da jeg læste denne bog, begyndte jeg gradvist at tænke mere og mere på kroppen som et hylster og dermed ens personlighed som det mest essentielle.
Min holdning: Jeg var ærligt talt ret skeptisk over for plottet, da jeg vendte de første sider. I løbet af bogen kommer man dog virkelig til at holde af A, og man får simpelthen så ondt af ham. Han kan på en måde ikke tillade sig at bruge kroppene, som han ønsker, da han skal tage hensyn til ''ejerne.'' Samtidigt er der dog ingen, som tager hensyn til ham, og han har ikke samme mulighed for eksempelvis at kysse sine forældre godnat hver aften eller have et fast forhold.
Bemærkninger: November sidste år udkom filmen: The Danish Girl i biograferne, som omhandler (Einar/)Lili, der ikke følte sig tilpas i sin mandekop, hvilket jeg synes, man kan perspektivere til med denne bog.
Denne bog vil jeg klart anbefale, da den omhandler et meget nutidigt emne og samtidigt er så livsbekræftende!

torsdag den 14. januar 2016

Wonder

Wonder af R. J. Palacio
Udgivet: 01.09.2014
Genre: Social realisme
Sider: 359
Forlag: Alvilda
Antal stjerner****
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Dansk
Handling: Augie ønsker at være en ganske almindelig 10-årig dreng. Han spiller videospil, spiser is og føler sig i det store hele meget normal - på indersiden. Augie har et deformt ansigt, som er en stor forhindring i hans liv. Han skal for første gang begynde i skole og hopper lige ind i en 5. klasse. Indtil nu har Augie fået hjemmeundervisning, for der er mange betænkeligheder ved at være på en fremmed sted. Vil han blive accepteret?
Skrivning: Bogen er inddelt, så man læser fra forskellige synspunkter. Når man følger Augies point of view (POV) er grammatikken perfekt, mens Justins (Olivias kæreste) POV er meget uformelt og hverdagsagtigt. Det giver faktisk en fed effekt, fordi man så kommer et skridt nærmere personernes tankegang.
Mine tanker mens jeg læste bogen: Det er egentligt vildt, hvor sjældent man tænker over, hvor godt man har det. Augie føler sig såret over, hvor forskrækkede folk bliver, når de ser ham for første gang. Man tænker bare ikke over det. Personligt kigger jeg lige en ekstra gang, når jeg ser folk, som ser anderledes ud end det typiske. For Augies ultra ordinære søster Olivia er det også lidt pinligt for hende at have en deform bror, for det bliver hun også dømt for. 10-års alderen er et vendepunkt, hvor man ikke bare siger, hvad man mener, men også begynder at have mere fordumsfulde holdninger, hvilket tydeligt kommer til udtryk her.
Min holdning: Jeg synes, denne roman er lidt barnligt skrevet, men det giver den faktisk lidt ekstra charme. Man kan ikke undgå at føle med Augie, men samtidigt har man fuld forståelse for hans omgivelser. Bogen starter en konflikt i ens indre, som bøger helst
også skal!
Sammenligning: Denne bog minder mig faktisk en del om Percy Jackson, fordi de skiller sig lidt ud af mængden ved at være unikke, men det bliver bare ikke altid positivt modtaget.
Bemærkninger: Augie har en lærer, som skriver læresætninger, eleverne skal fundere over. Læresætningerne er quotes såsom: ''Det, der er smukt, er godt, og den, der er god, skal snart blive smuk.'' - Sappho
Den anbefales, hvis du ønsker at studse lidt over venskaber og idealer!

torsdag den 31. december 2015

Let It Snow

Let It Snow af Maureen Johnson, John Green og Lauren Myracle
Udgivet: 20.11.2014
Genre: Social realisme og YA
Sider: 363
Forlag: Politikens Forlag
Antal stjerner: ****
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Dansk
Handling: En snestorm sætter gang i denne roman, der ved juletid i starten ser ud til at spolere alting, men gør at en lille amerikansk by blomstrer med kærlighed. Hvem havde gættet at en lang togtur ender med et henrivende kys fra en fremmed, en tur gennem den kolde sne fører til kærlighed mellem gode venner og ægte kærlighed genforenes i Starbucks? Let It Snow er bogen, der samler tre julehistorier, der alle hænger sammen, men alligevel har vidt forskellige handlinger.

Skrivning: Den samlede roman fremhæver virkelig forfatternes forskellige måder at skrive på. Det er pænt nice, da man lægger mere mærke til forskellene og læser dybere. Jeg føler ikke, John Green og Lauren Myracle (som skriver de to sidste dele) formår at fange mig på samme måde som Maureen Johnson. Det kan muligvis være fordi, handlingen allerede var forudbestemt, og at de derfor ikke kunne udfolde sig helt optimalt.
Mine tanker mens jeg læste bogen: Det er da fantastisk, at så mange uheldigheder kan give så mange mennesker glæde! Jeg synes, det er hele essensen af juletiden - gør så mange som muligt glade med de midler, du har! 
Min holdning: Jeg elsker denne bog! Det er ekstremt fedt, man ser de forskellige ting fra flere synsvinkler. Den første historie er efter min mening klart den bedste, og den fortjener fem stjerner, mens de øvrige to historier falder klart i kvalitet!
Bemærkninger: Bogen har været en del af min inventar i et stykke tid, men jeg kunne ikke få mig selv til at læse bogen udenfor december!
Den kan helt klart anbefales, hvis du ønsker at sidde en hyggelig decemberdag med en kop varm kakao og en sød historie!

Jeg håber, I alle har mulighed for at hoppe ind i det nye år med godt selskab og god sikkerhed. Pas endelig på jer selv i aften! Jeg ser personligt selv frem til at fortsætte med at lave blogindlæg i 2016.
- Thereza

fredag den 25. december 2015

Don't even think about it

Don't even think about it af Sarah Mlynowski
Udgivet: 09.06.2015
Genre: Fantastisk YA
Sider: 336
Forlag: Ember
Antal stjerner****
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Engelsk
Handling: Næsten en hel klasse af high school elever får telepatiske evner efter at have fået en vaccine mod forkølelse. Lige pludselig kan de høre folk tanker, og det kan i sandhed være et mareridt. 
Skrivning: Den har et ret humristisk sprog, som er yderst karakteristisk for Sarah Mlynowskis bøger såsom Magi og Meloner (som for øvrigt også er god). 
Mine tanker mens jeg læste bogen: ''Sikke nogle mærkværdige situationer, man kan havne i, når man har telepatiske evner,'' var en af mine mest hyppige tanker, da jeg slugte denne bog. Eleverne, man følger, ser helt andre sider af de folk, de tror, de kender ud og ind. Det får personligt også mig til at tænke en ekstra gang over mine tanker og fundere over, hvordan folk ville reagere, hvis de hørte dem.
Min holdning: Det var fantastisk at få et indblik i, hvordan folk tænker og hvilke hemmeligheder, der ligger lige for næsen af én. Det er fantastisk, vi har tanker, for det er nærmest et helt andet univers, hvor alt kan ske (og hvor en masse bøger har oprindelse)! <3
Bemærkninger: Omslaget er fantastisk! Det er så fint og samtidigt har det en ironisk titel!
Den anbefales

Jeg håber, I alle har haft en fantastisk jul med mange gode stunder og godt selskab!
- Thereza

mandag den 14. december 2015

Soulfinders - Sky

Soulfinders - Sky af Joss Stirling
Udgivet: 14.09.2012
Genre: Fantasy
Sider: 328
Forlag: Høst & Søn
Antal stjerner***
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Dansk
Handling: Englænderen Sky Bright flytter med sine adoptivforældre til USA. Siden hun var helt lille har hun kunnet se folks aura, dog prøver hun ihærdigt at undertrykke det. På hendes nye skole går Zed Benedict. Han er hendes soulmate, og de er begge savanter, men kun Zed er klar over det. Sky har dog en meget mørk fortid, der får betydning for dem i deres kommende dramatiske fremtid. 
Skrivning: Der er virkelig meget dialog i bogen, som gør der sker en masse, og man møder en masse interessante karakterer. Jeg ville dog ønske, Sky kunne være mere reflekterende, og at der ikke ville være så meget kommunikation. Nogle dybere beskrivelser ville også pryde bogen.
Mine tanker mens jeg læste bogen: Jeg er vild med, Sky har nogle problemer i fortiden, der påvirker hendes valg og holdninger, hvilket man tydeligt bemærker. Zed er bare den ideelle badboy! Han er passende mystisk, sød og loyal til at være et godt match til Sky.
Min holdning: Bogen er bestemt ikke dårlig. Bogen er spændende og havde et interessant plot, men den fanger mig bare ikke 100%. Nogle af hændelserne er lidt for ekstreme. Det virkede som om Joss Stirling konstant tog det vildeste mulige udfald og gjorde det til denne bog. Hele bogen virker meget ''flad,'' men historien er uden tvivl rigtig sød!
Bemærkninger: Historien minder utroligt meget om Evermore. Der er soulmates,badboys, paranomaltiet og særlige evner.
Jeg synes, omslaget er unikt med de mange små finurlige blade, som omkranser titlen virkelig flot.
Den hverken anbefales eller ikke anbefales

Jeg kunne ikke undlade at dekorere billedet med et par julestjerner!
Forhåbentlig har I alle en god december!
- Thereza

lørdag den 12. december 2015

Fangirl

Fangirl af Rainbow Rowell
Udgivet: 01.04.2016
Genre: Social realisme og YA
Sider: 430
Forlag: Gyldendal
Antal stjerner*****
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Engelsk
Handling: College undslipper ikke den læstelystne Cath eller hendes tvillingesøster Wren, og de starter på college langt væk hjemmefra. Søstrene står i stærk kontrast til hinanden. Cath er introvert og skriver fanfiction om Simon og Baz, mens Wren kan lide at feste og har et formidabelt social liv. På college har de forskellige roommates og tvillingeparret glider længere og længere væk fra hinanden. Dette er Caths fortælling om hendes collegeoplevelser.
SkrivningJeg synes karaktererne er mere levende i denne historie af Rainbow Rowell. Jeg ved ikke om det er fordi, jeg bedre kan relatere til Cath i modsætning til Eleanor (ikke for at lyde koldhjertet). Alle karaktererne har så forskellige personligheder, der kommer en mega fed kontrast, der bekræfter dem på en henrivende måde.
Mine tanker mens jeg læste bogen: Det er så fedt, man samtidigt læser om Simon og Baz! De to karakterer er så søde, og de er ligesom flødeskummen på en lækker kop varm kakao - livsnødvendige og det der gør hele oplevelsen bedre. Samtidigt er der mange teenageproblemer, som Cath ikke undgår at få smidt i hovedet, hvilket gør hende endnu mere menneskelig, men ikke mindre fantastisk.
Min holdning: Romanen er en af de bedste bøger, jeg har læst inden for YA. Man følger alle Caths tanker, om hvordan hun ser sine medstuderende i forhold til sig selv, men som dog er ret kritisk. Det fede er dog, jeg personligt på et plan kan se mig selv i Cath. Hendes liv er dog ikke i status quo, og hendes udvikling sker langsomt, men stødt hvilket også er en af de vidunderlige ting i denne roman.
Bemærkninger: Rainbow Rowell har også skrevet Carry On, som er Rainbows egen fanfiction, som dog ikke direkte har noget med Cath at gøre.
Den bør helt klart læses!

Looking for Alaska

Looking for Alaska af John Green
Udgivet: 28.02.2013
Genre: Social realisme og YA
Sider: 271
Forlag: Harper Collins
Antal stjerner**
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Engelsk
Handling: Miles Halter også kaldet Pudge starter på en kostskole, hvorefter hele hans liv ændres. Indtil da har hans liv været betydningsløst, og Pudge har aldrig rigtig passet ind. Han har dog altid fundet tryghed i folks sidste ord som fx François Rabelais'. På skolen møder han Alaska. Hun har en vild personlighed og trods hendes kæreste, kan Pudge ikke lade være med at være betaget af hende. I takt med at Pudge bliver en del af hendes vennegruppe, bliver han spindlet længere og længere ind i  hendes verden.
Skrivning: Kapitlernes titler hedder x dage før/efter fx 9 dage før. Det giver en virkelig fed effekt, fordi man konstant følger med i tiden, og samtidigt fokuserer man virkelig på vendepunktet i bogen. Der lægges stor vægt på Pudges følelser og holdninger, som egentligt er okay, men Pudge er generelt en meget negativ person.
Mine tanker mens jeg læste bogen: ''Gud, hvor er den dog deprimerende!'' Man skal (ifølge mig) ikke planlægge at læse Looking for Alaska på et par dage eller uger. Jeg fik personligt hele tiden læseblokade, da jeg kæmpede for at færdiggøre denne bog.
Min holdning: Jeg ved ikke, om man decideret kan sige, bogen ikke er velskrevet. Jeg mener bare ikke, den er særlig god. Jeg kom måske til at grine en eller to gange igennem hele bogen, og det er ifølge mig bare ikke nok. De allersidste sider i bogen samler alle elementer i bogen super godt, men det gør bare ikke op for bogens mangler.
Sammenligning: Den minder rigtigt meget om Som stjerner på himlen. De mandlige hovedpersoner i begge bøger følger François Rabelais' citering: "I go to seek a Great Perhaps.''
Bemærkninger: Jeg elsker omslaget! Det er så feminint og repræsenterer Alaska godt med de hvide blomster, der forresten først nævnes sent i bogen. For mig giver titlen dog ikke mening, hvilket titler ellers som regel gør, når man læser bøger på originalsproget.
Den anbefales bestemt ikke!

onsdag den 18. november 2015

Dig og mig ved daggry

Dig og mig ved daggry af Sanne Munk Jensen og Glenn Ringtved
Udgivet: 22.10. 2013
Genre: YA
Sider: 309
Forlag: Gyldendal
Antal stjerner: ***
Originalsprog: Dansk
Sprog: Dansk
Handling: Den gode pige Louise føler sig tiltrukket af den mystiske irer Liam. De flytter sammen og er baggrundsmæssigt totale modsætninger. Trods dette stempler de dem selv som soulmates. Alt er perfekt, indtil Liam begynder at sælgestoffer. Lidt efter lidt begynder problemerne at stige parret til hovedet, og i sidste ende begår de selvmord. De bliver senere fundet, hvorefter man følger de pårørende igennem Louise.
Skrivning: Første kapitel handler om, parret bliver fundet i Limfjorden. I takt med kapitlerne skifter handlingen fra før/efter de begik selvmord. Det giver en vildt fed effekt med en masse suspence.
Mine tanker da jeg læste bogen: Der er nogle voldsomme ting i bogen, der virker lidt for ekstreme og derfor utroværdige. Jeg tror, forfatterne har gjort det bevidst for at vise, hvordan et ungdommeligt liv kan være, men det fungerer bare ikke helt ifølge mig.
Min holdning: Bogen viser, man ikke skal glemme sig selv for alt i verdenen. Der er en klar advarsel i bogen, som man virkelig tænker over, da man ser, hvor galt det kan gå. Mange følelser er på i spil i bogen, som man sætter meget fokus på, hvilket er en god ting.
Bemærkning: Denne bog læste jeg i forbindelse med skolen. Det er super dejligt, vi (for en gang skyld) læser noget fra nutiden, som også sætter mere fokus på emner, man funderer over i livet som teenager i dag.
Den anbefales ikke.

torsdag den 12. november 2015

Percy Jackson - And the Lightning Thief

Percy Jackson - And the Lightning Thief af Rick Riordan
Udgivet: Juni 2005
Genre: Fantastisk eventyrsroman baseret på den græske mytologi
Sider: 374
Forlag: Puffin Books
Antal stjerner: *****
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Engelsk
Handling: Pludselig er monstre ude efter 12-årige Percy, der ellers troede han levede i en helt normal verden.  Han ankommer til Camp Half Blood, der huser unge, som alle har det til fælles, at de har en gud som forælder. Guden Zeus tror, Percy har stjålet Zeus' lyn, så Percy får til opgave at finde den. På sit eventyr medbringer han vennerne Annabeth og Groover, der henholdsvis er Athenas datter og en satyr. På deres vej møder de bl.a. Medusa, hævngudinderne, Ares og Hades.
Skrivning: Noget af det bedste ved bogen er måden, hvorpå den er skrevet! Alt er detaljeret og spiller godt sammen. Percy fortæller historien til en, som giver én en fornemmelse af, at man er en del af selve historien.
Mine tanker mens jeg læste bogen: Ham Percy er da godt nok en sarkastisk lille gut! Bogen er legende let at komme igennem pga. hans sjove kommentarer og de vilde scener. Han tænker meget over alting og ADHD og ordblindhed som følge.
Min holdning: Denne bog er en af de bedste, jeg nogensinde har læst. Man lærer en masse om græsk mytologi og får et bedre indblik i de forskellige guders roller og væremåde.
Den SKAL læses!

mandag den 2. november 2015

Alif

Alif af G. Williow Wilson
Udgivet: 05.03.2013
Genre: Historisk science fiction med fantastiske elementer
Sider: 451
Forlag: Høst & Søn
Antal stjerner: ****
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Dansk
Handling: Hackeren Alif lever i et land, hvor man ikke har lov til at sige sin mening. En dag modtager Alif bogen Alf Yeom af sin elskede nemlig rigmandsdatter Intisar, hvilket er begyndelsen på hans eventyr. På flugt fra staten har Alif sin nabo Dina med sig. Alf Yeom er ikke bare en hvilken som helst bog. Ved hjælp af bogen konstruerer han nye og revolutionerende ting, som Alif ikke helt har kontrol over. På sin rejse møder han ifritter, djinner, dæmoner, en konvetit og en mægtig marid.
Skrivning: Bogen var meget sort/hvid, mht. hvem der var gode og onde, men det var super fedt, der blev sat spørgsmål ved så mange ting i Koranen. 
Der er en besynderlig blanding af det nutidige og ældre i form af mobiltelefoner og gamle hellige skrifter. Det kan godt være lidt forvirrende med det meget teknologiske sprog.
Der er også mange indviklede sætninger, som ødelægger læseoplevelsen lidt.
Mine tanker mens jeg læste bogen: Ind i mellem virker det som om forfatteren kæmpede med at finde på noget spændende, der kunne ske, hvilket ikke falder mig godt ind.
Min holdning: Jeg kunne rigtig godt lide at man fik flere elementer i bogen fx kærlighed, science-fiction, religion og historie. Det bedste ved bogen er, at den får dig til at stille spørgsmål til dine egne holdninger!
Billedet ejes ikke af mig.
Den anbefales.

lørdag den 17. oktober 2015

Blogbitch

Blogbitch af Sara Kadefors
Lånt: i bogklubben Saxo
Genre: YA
Sider: 271
Forlag: Høst & Søn
Antal stjerner: **
Originalsprog: Svensk
Sprog: Dansk
Handling: Den upopulære Lex er gymnasieelev, har en ven ved navn Jonathan og har en far i fængslet. For at skade sin mors kæreste laver hun sig egen blogunder et pseudonymet Maya. Mayas blog er pludselig et kæmpehit blandt alle i hele Sverige. Lex kan igennem Maya blive hørt, og det går hende en smule til hovedet. Hun forsømmer hendes skolegang og alt er ikke altid lutter grønne skove.
Skrivning: Sproget Maya bruger i bloggen er meget poetisk, og hun kommer med noget lidt bizart billedsprog. Der er mange tanker, som handler om at være sig selv, hvilket er et fedt element i bogen, når den nu er sat op omkring internettet.
Mine tanker da jeg læste bogen: Jeg mener, Lex havde for ondt af sig selv og ikke gjorde noget ved det. Hun var godt klar over, det ikke gik så godt i gymnasiet, men valgte ikke at gøre noget ved det. Hun var ligeglad. Det skræmmer mig lidt, for det er jo sådan nogle af nutidens unge er.
Min holdning: Det er ikke selve handlingen, jeg er vild med, men refleksionerne der kommer bagefter. Det er jo outsideren Lex, som skriver hvad modeikonet Maya mener, og Maya er jo populær. Viser det ikke, vi er lidt overfladiske? Internettet er både en god og dårlig ting, da der er en masse falskneri, men der er også fantastiske steder, hvor mennesker kan udtrykke sig på andre måder end normalt. Det fedeste ved bogen er dog, at man ser ligegyldigheden så tydeligt!
Den anbefales ikke.

Hvis du er interesseret i en læseprøve, kan du finde en her: Blogbitch

fredag den 16. oktober 2015

Kærlighed for fanden!


Kærlighed for fanden! af Katie Cotugno
Købt: Bog & Idé til 100 kr. (tilbud)
Genre: Sonar
Sider: 353
Forlag: Carlsen
Antal stjerner: **
Originalsprog: Engelsk
Sprog: Dansk
Handling: Serena er 16 år og bliver gravid med sin kæreste og familieven Sawyer, der flygter fra den klaustrofobiske by, før han hører nyheden. Som den modne pige hun er, vælger hun at beholde barnet. Det er bare ikke nemt, når hun lever i en katolsk familie med farer som død og sygdom lurende bag diverse hjørner. Det gør det dog ikke just bedre, når Sawyer kommer tilbage, hvor Serena har en baby om hoften og en ny kæreste ved hånden.
Skrivning: Handlingen skifter for hvert kapitel med før og efter hun fandt ud af, hun var gravid. Det giver en vildt fed form for suspence. Katie får virkelig alle detaljer med, så man føler man ser selve handlingen!
Mine tanker imens jeg læste bogen: Jeg blev helt ærligt lidt sur på hovedpersonen ind i mellem fordi, hun efter min mening traf nogle vildt dumme valg.
Min holdning: Jeg er ikke specielt vild med bogen. Idéen er fed dog ret uoriginal. Omslaget er flot. Skrivningen er god. Ifølge mig er bogen bare ikke interessant. Der er noget uløst trekantsdrama, der bliver hængende efter bogen er slut, og det holder bare ikke. Hovedpersonen har virkelig ondt af sig selv, og hun træffer samtidigt de værste valg. Til sidst måtte jeg simpelthen tvinge mig selv til at sidde ned og læse den.
Den anbefales ikke.