lørdag den 17. oktober 2015

Blogbitch

Blogbitch af Sara Kadefors
Lånt: i bogklubben Saxo
Genre: YA
Sider: 271
Forlag: Høst & Søn
Antal stjerner: **
Originalsprog: Svensk
Sprog: Dansk
Handling: Den upopulære Lex er gymnasieelev, har en ven ved navn Jonathan og har en far i fængslet. For at skade sin mors kæreste laver hun sig egen blogunder et pseudonymet Maya. Mayas blog er pludselig et kæmpehit blandt alle i hele Sverige. Lex kan igennem Maya blive hørt, og det går hende en smule til hovedet. Hun forsømmer hendes skolegang og alt er ikke altid lutter grønne skove.
Skrivning: Sproget Maya bruger i bloggen er meget poetisk, og hun kommer med noget lidt bizart billedsprog. Der er mange tanker, som handler om at være sig selv, hvilket er et fedt element i bogen, når den nu er sat op omkring internettet.
Mine tanker da jeg læste bogen: Jeg mener, Lex havde for ondt af sig selv og ikke gjorde noget ved det. Hun var godt klar over, det ikke gik så godt i gymnasiet, men valgte ikke at gøre noget ved det. Hun var ligeglad. Det skræmmer mig lidt, for det er jo sådan nogle af nutidens unge er.
Min holdning: Det er ikke selve handlingen, jeg er vild med, men refleksionerne der kommer bagefter. Det er jo outsideren Lex, som skriver hvad modeikonet Maya mener, og Maya er jo populær. Viser det ikke, vi er lidt overfladiske? Internettet er både en god og dårlig ting, da der er en masse falskneri, men der er også fantastiske steder, hvor mennesker kan udtrykke sig på andre måder end normalt. Det fedeste ved bogen er dog, at man ser ligegyldigheden så tydeligt!
Den anbefales ikke.

Hvis du er interesseret i en læseprøve, kan du finde en her: Blogbitch

Ingen kommentarer:

Send en kommentar